Page content

article content

10 fitness fouten die je niet moet maken!

Eindelijk heb je de stoute schoenen aangetrokken: vandaag ga fitnessen! De tas is gepakt, je voelt je gemotiveerd, dit wordt een nieuw hoofdstuk in je leven. Er liggen echter valkuilen op de loer. Fouten die veel mensen maken waardoor het sporten minder effectief en – ook niet onbelangrijk – minder leuk wordt. Tien van deze fouten staan hier op een rijtje, zodat jij ze in ieder geval kunt vermijden en kunt blijven sporten met resultaat en plezier!

Fitness Fout 1: Iedere keer dezelfde routine

Wij mensen zijn gewoontedieren. Het is dus makkelijk om tijdens het sporten steeds dezelfde oefeningen te doen op dezelfde manier. Bijvoorbeeld: je hebt een vast rondje apparaten waarop je standaard drie setjes van 15 herhalingen doet. Dit rondje draai je elke keer af als je in de sportschool bent. Dit heeft een aantal nadelen. Ten eerste: je geeft je spieren zo waarschijnlijk te weinig rust, waardoor ze onvoldoende kunnen herstellen en groeien. Ten tweede daag je jezelf op den duur niet meer uit door iedere keer hetzelfde te doen. Op een gegeven moment zul je je routine moeten veranderen als je vooruitgang wilt blijven boeken. En ten slotte kan zo’n vast rondje erg saai worden. Je doet het op de automatische piloot waardoor je je steeds minder gaat verheugen op je workouts.

Wees dus niet bang om te variëren en nieuwe dingen uit te proberen. Zo houd je jezelf uit je comfortzone en blijft iedere workout spannend!

Fitness Fout 2: Te weinig water drinken

Als je intensief sport, ga je zweten. En als je zweet verlies je veel vocht. Verloren lichaamsvocht moet aangevuld worden, dus zorg dat je ongeveer om de 15 minuten een slokje water neemt. Ik weet het, veel vrouwen doen dat niet omdat onze blaas snel gevuld is. Gelukkig zijn de meeste sportscholen voorzien van prima toiletten, dus gebruik de rust tussen twee setjes of oefeningen als plaspauze.

Fitness Fout 3: Cardio, cardio en … cardio!

Als je een sportschool binnenloopt is de kans groot dat je heel veel dames op de cardioapparaten bezig ziet. Een uurtje sporten is voor hen vooral fietsen, hardlopen, roeien, of calorieën verbranden op de crosstrainer. Maar ook voor vrouwen is het heel belangrijk om aan krachttraining te doen. Zo houd je spieren en botten in topconditie. Bovendien verbruikt spiermassa veel calorieën, dus hoe meer je daarvan hebt hoe meer vet je zult verliezen. Vergeet dus vooral de gewichten niet!

Fitness Fout 4: Een obsessie met de buikspieren

Heel veel vrouwen willen dolgraag die vetrandjes rond hun buik kwijt. En bijna allemaal denken ze dat ze daarvoor als een dolle de buikspieren moeten aanpakken. Ze doen niets anders dan crunches, situps en buikspierapparaten. Daarmee raak je dat buikvet zeker kwijt. Maar met buikspieroefeningen alleen kom je er niet. Vet verbranden kun je niet isoleren, het gebeurt over je hele lijf. En als je je buikspieren traint verbruik je relatief weinig calorieën. Blijf ze vooral trainen, maar zie ze als een onderdeel van een bredere strategie waarbij je je situps ondersteunt met gezond eten, voldoende cardio en het trainen van andere spiergroepen.

Fitness Fout 5: Niet willen zweten

Sporten betekent zweten, da’s logisch. En ja, zweet voelt niet voor iedereen lekker en gaat na een tijdje ook nog eens naar ruiken. Maar laat dat je niet tegenhouden, integendeel. Het is een teken dat je goed bezig bent en je lichaam flink aan het werk zet! Laat die druppels dus maar komen. En onthoud: alleen oud zweet stinkt.

Fitness Fout 6: Geen warming up, geen cooling down

Het is heel verleidelijk: hup de sportschool in, snel de routine afwerken en weer in de auto springen. Thuis wacht immers de beloning: een zachte bank, warme koffie of thee, een goed boek of Netflix. Je spieren vinden het echter best prettig om voor een workout even op te warmen en na afloop uitgestrekt te worden. Dit hoeft geen uren te duren, een paar minuten is genoeg. Maar neem even de tijd voor een warming up en een cooling down. Het komt de training ten goede en je kunt er mogelijke blessures mee voorkomen.

Fitness Fout 7: Trainen met te lichte gewichten

Iedereen die net met krachttraining begint gebruikt lichte gewichten. Maar als je spierkracht wilt opbouwen dan is het belangrijk om steeds zwaarder te trainen. Doe bijvoorbeeld eens een set van zes herhalingen met 12 kilo, in plaats van 15 herhalingen met acht kilo. Ben je nog niet toe aan een zwaarder gewicht? Je kunt ook vooruitgang blijven boeken door met hetzelfde gewicht een herhaling per set meer te doen, of een extra set aan een oefening toe te voegen. Blijf jezelf op verschillende manieren uitdagen. En geef je spieren ook de rust die ze nodig hebben.

Fitness Fout 8: Liever geen pijn

Men zegt wel dat je jezelf pas echt kunt ontwikkelen als je uit je comfortzone stapt. Voor het sporten betekent dat spierpijn, brandende longen en zweten. Van nature willen we pijn vermijden, dus als een spier begint te branden tijdens een oefening houden we er liever mee op. Maar dit moet je juist niet doen. Een brandende spier is een groeiende spier. Het is even afzien, maar je komt er altijd sterker uit. Zo blijft elke workout effectief en dus de moeite waard. No pain, no gain!

Fitness Fout 9: Te weinig eten

Deze fout wordt vooral gemaakt door vrouwen die naar de sportschool gaan met als doel om af te vallen. Ze denken dat dit hand in hand moet gaan met een superstreng dieet. Op die manier krijg je twee keer zo snel resultaten, toch? Niet dus. Voor het opbouwen van kracht en conditie heb je energie nodig. Dat betekent dat je je lichaam moet blijven voorzien van de voedingsstoffen die het nodig heeft om te herstellen en sterker te worden. Jezelf uithongeren resulteert alleen in slechte workouts en een slechte gezondheid!

Fitness Fout 10: De lat te hoog leggen

De fitnessindustrie barst van de mooie beloftes en onweerstaanbare lokkertjes. Binnen zes weken 10 kilo afvallen! De eerste twee maanden gratis sporten met een bidon en handdoek cadeau! Alles om maar zoveel mogelijk mensen een jaarabonnement te laten afsluiten.

Laat je hierdoor niet gek maken. Wees realistisch in wat je kan bereiken en kies jouw sportactiviteiten en -locaties uit op basis van jouw doelen. Gezondheid en fitheid draaien om de lange termijn. Er zijn geen wondermiddeltjes en geen shortcuts. Een lichaam dat misschien wel jarenlang verwaarloosd is krijg je echt niet in zes weken weer helemaal krachtig en vitaal. Neem de tijd, stel doelen voor de lange en korte termijn en werk daar naartoe op een manier die bij jou past.

Zo, nu ben je goed gewapend tegen 10 veel gemaakte fouten die sportief succes in de weg staan. Blijf variëren, zorg voor voldoende water en gezond eten en zie de resultaten komen. Ik wens je heel veel plezier in de sportschool!

Comment Section

0 reacties op “10 fitness fouten die je niet moet maken!

Plaats een reactie


*