Page content

Zwemmen: heerlijk ontspannen en toch spieren opbouwen.

Zwemmen: heerlijk ontspannen en toch spieren opbouwen.

Zwemmen: je hebt het als kind waarschijnlijk wel geleerd. De meeste Nederlanders haalden in hun basisschooltijd minstens het A-diploma. En afhankelijk van de woonplaats en school kwamen daar ook nog de B- en C-diploma’s bij. Tegenwoordig is schoolzwemmen lang niet meer zo vanzelfsprekend, maar de meeste kinderen gaan buiten schooltijd wel op zwemles.

In Nederland is het prettig om te kunnen zwemmen. Met al dat water overal om ons heen is het fijn om jezelf te kunnen redden als je bijvoorbeeld eens in een sloot valt.

Naast dat zwemmen een praktische vaardigheid is, is het ook een goede workout voor je lichaam.

De voordelen van zwemmen

  • Weinig blessureleed

Als je intensief sport liggen blessures altijd op de loer. Zo kun je een oefening verkeerd uitvoeren, of te zwaar trainen. In het water ligt het risico op overbelasting en andere fysieke ongemakken veel lager. Zwemmen is daarom ideaal voor mensen die nog nooit hebben gesport en ermee willen beginnen. Het is ook een heel goede optie als je al een blessure hebt en toch regelmatig in beweging wilt blijven. Een paar bezoekjes per week aan een zwembad kan je herstel aanzienlijk bevorderen.

  • Goed voor je rugspieren

Met gewichten en workouts ‘op het droge’ worden je rugspieren flink belast. Als die van jou nog aan de zwakke kant zijn, of als je rugklachten hebt, is het doen van een sit-up of een burpee vaak niet aan te raden. Door te zwemmen kun je je rugspieren verstevigen en eventuele chronische pijntjes verminderen. In het water ben je namelijk gewichtloos en hoeft jouw lichaam geen schokken op te vangen. De enige weerstand die je voelt is die van het water zelf. En omdat je al je ledematen gebruikt en je rug recht moet houden om boven water te blijven worden alle rugspieren haast automatisch versterkt.

  • Grotere longinhoud en verbeterde ademhaling

Door regelmatig te zwemmen wordt je longinhoud vergroot en kun je je conditie snel en blijvend verbeteren. Wissel het rustig baantjes trekken af met korte zwemsprintjes. Zwem stukken onder water en kijk hoe lang je het volhoudt. Als je deze oefeningen consistent doet zul je merken dat je longen steeds sterker worden.

  • Het is een workout voor het hele lichaam

Met zwemmen train je al je spieren in je lichaam. Het maakt eigenlijk niet uit wat voor beweging je maakt, of welke slag je doet. Je beweegt constant je armen, trappelt met je benen en spant je buik- en onderrugspieren aan. Je kunt er ook voor kiezen om een gestructureerde workout in het zwembad te volgen, zoals bijvoorbeeld aquarobics.

  • Je gaat er niet (merkbaar) van zweten

Niet zweten tijdens het sporten kan voor sommige mensen echt een voordeel zijn. Ze hebben een hekel aan het gevoel van druppelend zweet, of ze vinden het echt extreem stinken. Een watersport is dan de perfecte oplossing. Voor mensen die juist niet kunnen zweten en daardoor snel oververhit raken is zwemmen in verkoelend water ideaal om de lichaamstemperatuur op peil te houden. Geen bonkende hoofden meer, geen nare geurtjes in de sportkleding, maar wel lekker dat lijf aan het werk zetten!

De kosten van zwemmen

Het is bij de meeste zwembaden mogelijk om per keer te betalen als je vrij komt zwemmen. Dit komt gemiddeld uit op vijf euro per individuele zwemsessie. Koop je een badenkaart waarmee je bijvoorbeeld 10 of 20 keer kunt komen, dan ben je vrijwel altijd goedkoper uit. Als je specifieke lessen wilt volgen kan het zijn dat je een extra toelage moet betalen.

Zwemmogelijkheden in Schiedam

De zwembaden in Schiedam worden beheerd door Optisport. Er zijn twee locaties waar je terecht kunt:

  • Zwembad Zuid op de Westfrankelandseweg-3; zij hebben ook een buitenbad!
  • Zwembad Groenoord op Prinses Beatrixlaan-2

Buiten zwemmen in Schiedam

Tijdens een warme zomer is het uiteraard heerlijk om buiten te zwemmen in natuurwater. Let hierbij wel op dat het water schoon genoeg is. Met hoge buitentemperaturen kunnen er blauwalg en allerlei bacteriƫn in verschijnen. En dat is uiteraard niet fijn, zeker niet als je kleine kinderen hebt.

Er zijn verschillende natuurwateren in en om Schiedam, zoals:
– Poldervaart
– De Maas
– De Schie

Als je besluit om te gaan zwemmen in natuurwater, ga dan wel altijd goed na of dat op de locatie van jouw keuze is toegestaan.

Veel plezier!

    Comment Section

    0 reacties op “Zwemmen: heerlijk ontspannen en toch spieren opbouwen.

    Plaats een reactie


    *