Page content

article content

Buiten sporten in de herfst: hoe en wat?

De zomerse dagen liggen achter ons, het mooie weer is zo goed als voorbij voor dit jaar. De bladeren vallen van de bomen en er komt steeds meer regen uit de lucht vallen. Kortom: het is weer herfst. Voor sommigen een groot feest, want hitte en droogte zijn voor een paar maanden verdwenen. Anderen kunnen niet wachten tot de lente begint. Maar weer of geen weer, we blijven natuurlijk sportief bezig. Ook in het gure najaar is buiten sporten zeker mogelijk. Maar hoe doe je dat? En welke activiteiten zijn het meest geschikt? Hier volgt een kleine handleiding.

Als de dagen korter worden blijven we liever binnen. Daar is het immers lekker warm, droog en licht. Zodra we thuiskomen van school of werk is het moeilijk om weer de deur uit te gaan. Het nadeel hiervan is dat we minder in de (toch al veel afwezige) zon lopen, waardoor we minder vitamine D aanmaken en we ons soms wat neerslachtiger kunnen voelen. Al met al is het najaar juist een tijd waarin beweging en sport supergoed is. Dus wat kun je buiten zoal doen?

  1. Mountainbiken

mountainbikenHerfstweer is het perfecte weer om lekker op de fiets te stappen. De temperatuur overdag is niet meer oncomfortabel hoog en de vaak grillige weersomstandigheden kunnen zorgen voor net dat beetje extra uitdaging. Ons land biedt genoeg mooie fietsroutes waarmee je niet alleen je cardiomomentjes kunt pakken, maar ook nog eens heerlijk de natuur kunt verkennen.

  1. Kiteboarden

kiteboardenDe Hollandse herfst is vaak winderig. Niet lekker als je op de fiets naar je werk gaat, maar wel ideaal voor kiteboarden. De zomer is niet echt een geschikt seizoen daarvoor. Dus als je na een paar maanden het hardlopen zat bent en eens een keer wat anders wilt proberen, dan kun je in het najaar overwegen om eens een paar kiteboardlessen te volgen. Wie weet wordt het je nieuwste sportieve verslaving en ben je binnen de kortste keren alleen nog maar op het strand te vinden met je board!

  1. Vliegeren

vliegerenOver de wind gesproken: heb je wel eens gedacht aan vliegeren? In de herfst is er volop wind! Het is niet alleen maar een ontspannende bezigheid, het kan ook een uitdagende workout zijn. Het kan met een eenvoudige vlieger aan één touw, maar als je er een met twee touwen gebruikt wordt het net iets moeilijker en leuker. Hoe groter de vlieger en hoe harder de wind, hoe meer arm- en schouderspieren jij zult kweken!

  1. Wandelen

wandelen herfstWandelen kan eigenlijk altijd en overal, het hele jaar door. Dus ook in het najaar. In de herfst ziet het landschap er heel kleurrijk en afwisselend uit. Bovendien is de koudere buitenlucht extra verfrissend. Je kunt op je gemak een mooie route uitstippelen, je kunt ook kiezen om het net iets pittiger voor jezelf te maken door te gaan powerwalken. Wandelen is heerlijke ontspanning, een goede workout of een prima meditatieve activiteit: net wat je er zelf van wilt maken.

 

Onmisbare tips voor buiten sporten in de herfst

Als je in het najaar lekker buiten aan de gang wilt zul je uiteraard rekening moeten houden met dingen als koude temperaturen, regen, stevige wind en minder lang daglicht. Het is extra belangrijk om je weerstand op peil te houden en je lichaam goed warm te maken voordat je gaat sporten. Hieronder staan een paar tips die ervoor zorgen dat jij veilig, gezond en met plezier buiten kan blijven sporten.

  1. Draag sportkleding in laagjes

Begin bijvoorbeeld met een goed ademend shirt dat zweet goed afvoert. Niets is vervelender dan een plakkerig gevoel onder al die laagjes. Vervolgens kun je dit aanvullen met kleding die niet te zwaar is, maar wel goed warmte vasthoudt. Bij regen is het aan te raden om een waterafstotende buitenlaag aan te trekken.

  1. Wees zichtbaar

Ga je ’s avonds na het werk een rondje hardlopen, fietsen, wandelen of doe je een workout in het park? Zorg er te allen tijde voor dat je in het donker goed zichtbaar bent. Draag reflecterende jasjes en/of broeken, of kies er voor om een lichtband om te doen. Niet alleen veilig voor jezelf, maar ook voor anderen.

  1. Doe een lekkere warming up

Als je spieren goed opgewarmd zijn heb je minder kans op blessures. In de herfst wordt het al wat kouder, dus duurt het wat langer voordat je lichaam op temperatuur komt. Trek daarom wat meer tijd uit voor je warming up. Als het buiten heel koud is, is het verstandig om alvast op te warmen voordat je de deur uitgaat. Dat bespaart tijd en op die manier kun je meteen aan de slag.

  1. Draag goede schoenen

Het is eigenlijk altijd van groot belang dat je tijdens het sporten goede sportschoenen draagt. Maar in de herfst en in de winter is het des te belangrijker. Voeten raken namelijk heel snel onderkoeld als ze niet goed geïsoleerd zijn. Ook kan het in het najaar glad zijn door vorst of natte bladeren. Zorg dan ook voor warm schoeisel met zolen waarmee je goede grip hebt en niet kunt uitglijden.

Al met al is de herfst een heel mooi seizoen voor allerlei buitenactiviteiten.

En dankzij deze tips heb jij geen enkel excuus meer om op de bank te blijven zitten en die gezonde buitenlucht aan je voorbij te laten gaan! En mocht je nu echt niet buiten willen sporten, dan doe je toch gewoon mee met een MoveMakers Binnen Bootcamp…?! 😉

Comment Section

0 reacties op “Buiten sporten in de herfst: hoe en wat?

Plaats een reactie


*