Page content

article content

De 27 voordelen van yoga!

Yoga bestaat al eeuwen en is te beoefenen op verschillende manieren. Je kunt het zo moeilijk en intensief maken als je zelf wilt, voor ieder niveau is er wel een geschikte vorm van yoga. Hoeveel ze onderling ook mogen verschillen qua uitvoering en moeilijkheidsgraad, alle yoga’s hebben één ding met elkaar gemeen: ze zijn allemaal goed voor je gezondheid, zowel lichamelijk als geestelijk.

Iedereen kan aan yoga doen, want het is een heel laagdrempelige activiteit. Je hoeft er geen dure kleding of accessoires voor aan te schaffen. Het enige wat je nodig hebt is een geschikte routine die je gemakkelijk kunt volgen. Een handjevol krachtige poses kan het begin zijn van jouw persoonlijke yoga-reis, met alle voordelen die het met zich meebrengt. Ik heb er hier ruim twintig voor je op een rijtje gezet.

1. Een rooskleurigere blik op het leven

Yoga maakt gelukkiger. Hoe? Je komt erdoor tot rust. Het is een perfect momentje voor jezelf. Het fysieke aspect triggert ook de aanmaak van gelukshormonen in je lijf, waardoor je vanzelf minder pessimistisch tegen het leven aankijkt.

2. Meer energie

Yoga heeft een aantal effecten in het lichaam waardoor je je energieker voelt en dus productiever wordt. Zo leer je er goed door ademhalen, sta je ’s ochtends uitgeruster op omdat je er beter door slaapt en brengt het je hormoonspiegel in balans.

3. Minder stress

Yoga is een ideale doorbreking van de alledaagse hectiek. We leiden allemaal drukke levens met veeleisende werkgevers, gezinnen en sociale kringen. Dit kan soms overmatig veel stress tot gevolg hebben. Niet alleen kan een teveel aan stress een oorzaak zijn van psychische klachten, ons lichaam kan er ook hevig onder lijden. Denk hierbij aan heel veel aankomen of afvallen, darmstoornissen, vaak ziek zijn, enzovoorts. Yoga is de perfecte combinatie van beweging en rustgevende meditatie waarmee je je batterij weer snel kunt opladen.

4. Betere flexibiliteit

Flexibiliteit kun je trainen. Het is ook aan te raden om de flexibiliteit die je hebt te onderhouden met yoga-oefeningen. Hoe ouder je wordt, hoe stijver alles wordt. Gewrichten gaan kraken, spieren worden minder soepel. Met yoga kun je je lijf soepel houden en zelfs soepeler maken. Dit gebeurt niet van de ene op de andere dag, maar als je het volhoudt zul je op termijn verbluffende resultaten zien.

5. Betere slaap

Heb je last van slapeloosheid? Dat is vervelend, want je hebt per dag toch wel minstens zeven uur slaap nodig om goed te blijven functioneren. Veel onderzoekers en wetenschappers raden yoga aan als een middel om van slapeloosheid af te komen. Elke dag een korte sessie inlassen helpt om je lichaam en zenuwen te kalmeren.

Het is ook een ideale gelegenheid om je hoofd leeg te maken, zodat je niet langer wakker ligt van alle willekeurige zorgen en gedachten die ’s nachts boven komen drijven. Je hoeft niet je yoga niet persé vlak voor het slapen gaan te doen, het kan op ieder moment van de dag. Probeer het een paar weken uit en je zult merken dat je slaappatroon merkbaar verbetert.

6. Lagere bloeddruk

De gevaren van een te hoge bloeddruk zijn de meeste mensen wel bekend. Het vergroot het risico op hartaanvallen en beroertes, die levensgevaarlijk zijn. Als je yoga een lange tijd volhoudt zul je dit soort risico’s aanzienlijk kunnen beperken op een natuurlijke manier. Het hart wordt er sterker door en het is een uitstekende cardio workout. Yoga heeft een meditatief karakter dat het lichaam kalmer maakt en je bloeddruk vanzelf zal doen dalen.

7. Een betere houding

Een slechte houding ziet er niet alleen onaantrekkelijk uit, het is ook erg ongezond. Op den duur kun je last krijgen van rug- en schouderklachten, gewrichtspijn en meer. Als jij gebukt gaat onder een slechte houding kun je deze met yoga verbeteren. Je maakt gebruik van je gehele lichaam, waardoor alle spieren als vanzelf samenwerken om alles recht te trekken. Ook ontwikkel je meer spierkracht, zodat het makkelijker wordt om die rug recht te houden.

8. Betere balans

Je evenwichtsorgaan is van vitaal belang voor het uitoefenen van yoga. In het begin kan dit nog moeilijk zijn. Menig beginneling staat tijdens de eerste paar sessies flink te wiebelen. Maar oefening baart kunst en het in balans blijven is iets dat je kunt trainen. Je zult merken dat je steeds steviger staat.

9. Meer spierkracht

Je hoeft niet persé met zware gewichten in de sportschool aan de gang om je spieren te verstevigen. Het belangrijkste wat je hiervoor nodig hebt is weerstand. En dit kan je eigen lichaam ook prima bieden.

Yoga maakt gebruik van de zwaartekracht en je eigen lichaamsgewicht. Op deze manier worden je spieren flink aan het werk gezet. En omdat je constant in balans moet blijven is yoga ook een ideale workout voor je buik- en onderrugspieren!

10. Een strakker lichaam

Doordat yoga slechts gebruik maakt van het eigen lichaam bij het ontwikkelen van de spieren hoef je niet bang te zijn dat je er dikke spierbundels van krijgt. Waar je wel aan werkt is een slank en strak lijf.

11. Een betere bloedsomloop

Je kan je voorstellen dat met al het strechen, draaien en buigen je bloed tijdens een goede yogasessie flink gaat stromen. Omdat je al je ledematen gebruikt wordt je hele lijf van top tot teen voorzien van bloed en zuurstof. Ook je organen profiteren ervan.

Probeer eens een neerwaartse hond of de warrior-positie. Deze doen wonderen voor je bloedsomloop.

12. Goed voor je cholesterol

Cholesterol is nodig voor het goed functioneren van ons lichaam. Een teveel kan echter gevaarlijk zijn. Als je een te hoog cholesterolgehalte hebt loop je een groter risico op allerlei nare hart- en vaataandoeningen. Het lichaam bevat zowel ‘goed’ als ‘slecht’ cholesterol. En wat blijkt? Yoga helpt bij het verhogen van het eerste èn bij het verlagen van de laatste variant. De strijd wordt dus op twee fronten gewonnen!

13. Minder pijn

Met yoga kun je allerlei lichamelijke pijntjes verlichten en zelfs voorkomen. Je werkt aan een goede houding, blijft regelmatig in beweging en zorgt ervoor dat je hele lichaam goed doorbloed wordt. Heb je een specifieke klacht, zoals rugpijn of RSI? Er zijn yogaposes en routines die speciaal zijn ontworpen om deze klachten te helpen bestrijden. Zorg er dus voor dat je een routine kiest die past bij jouw behoeften. Na een tijdje zul je zeker resultaat boeken.

14. Een snellere stofwisseling

Hoe actiever je bent, hoe meer calorieën je per dag verbrandt. Elke vorm van beweging zal je stofwisseling doen versnellen. Yoga is zeker geen uitzondering op deze regel! Ben je van nature niet zo’n sportief persoon? Dan kan yoga een uitkomst bieden. Het houdt je in beweging zonder dat het je spieren en gewrichten overbelast. En je valt ook niet na tien minuten buiten adem om. Yoga is dus een laagdrempelig en leuk begin van actievere levensstijl.

15. Minder overtollige kilo’s

Meer spierkracht in combinatie met een snellere stofwisseling betekent dat je onvermijdelijk een paar kilo’tjes zult kwijtraken onderweg. Mits je je yogaroutines ondersteunt met de juiste eetgewoontes, natuurlijk!

16. Een beter seksleven

Meer energie, meer flexibileit, meer uithoudingsvermogen, meer spierkracht: het is niet moeilijk om te zien hoe al deze verbeteringen bij elkaar een positieve uitwerking kunnen hebben op je seksleven.

17. Een sterker immuunsysteem

Grijp je bij ieder griepje of verkoudheidje naar de paracetamol? Veel verstandiger is het om de pilletjes te vervangen door yoga, dat echt iets doet om ziektes en kwaaltjes buiten de deur te houden. Het versterkt namelijk je immuunsysteem via het verbeteren van je spijsvertering, hogere slaapkwaliteit en stressvermindering.

18. Goed voor het hart

Zoals je vast al wel gemerkt hebt hebt yoga veel voordelen die allemaal je hart in topconditie houden. Het wordt aan het werk gezet waardoor de belangrijkste spier van je lichaam een goede workout krijgt, de bloeddruk en het cholesterolgehalte blijven binnen de perken en yoga werkt stressverlichtend. Al met al een pak van je hart!

19. Betere ademhaling

Een groot deel van iedere yogaroutine is gewijd aan het ademhalen. Je wordt je meer bewust van hoe en wanneer je precies ademhaalt. Zuig je wel genoeg lucht naar binnen? Adem je diep genoeg uit? Door deze dingen te oefenen zul je veel beter leren ademhalen en zelfs je longinhoud vergroten.

20. Een beter geheugen

Iedere dag een korte yogasessie verbetert zoals gezegd de bloedsomloop. En welk deel van het lichaam profiteert daar ook van? De hersenen! Een regelmatige toevoer van vers bloed en zuurstof helpt om diverse hersenfuncties te verbeteren, waaronder het geheugen.

21. Een lagere bloedsuikerspiegel

Suikerziekte, ook bekend als diabetes, is tegenwoordig een serieus probleem. Een actieve levenstijl houdt je gewicht en bloedsuikerspiegel onder controle. Yoga is perfect, omdat je het gemakkelijk thuis kunt doen zonder hulpmiddelen. Bovendien is het zeer beginnersvriendelijk. Let op: net als iedere sportieve activiteit heeft yoga alleen effect als je dieet op orde is!

22. Een lager sodiumgehalte

Zout is ongetwijfeld een onmisbaar mineraal in ons lichaam. Maar krijg je er teveel van binnen, dan kan dat nadelige gevolgen hebben. Overtollig lichaamsvocht, hoge bloeddruk en hartkwalen zijn enkele voorbeelden. Drink dus genoeg water en  doe regelmatig iets waarvan je flink gaat zweten. Een intensieve yogasessie kan daar zeker voor zorgen!

23. Betere spijsvertering

Je bent het je misschien niet bewust, maar binnen in je lijf heb je ook een aantal belangrijke spieren die getraind dienen te worden. Dit zijn de spieren die je darmen assisteren bij het vervoeren en verteren van voedsel. Yogaposes waarbij je je romp van links naar rechts draait zijn ideaal om deze spieren in beweging te houden, waardoor afvalstoffen beter worden afgevoerd en je minder last hebt van verstopping.

24. Doet lymfevocht stromen

Het lymfevatenstelsel is heel belangrijk voor je afweersysteem, weefselvocht- en vetregulering. Het vervelende is alleen dat lymfevocht niet constant in beweging is, in tegenstelling tot bloed. Aangezien voldoende beweging de enige manier is om dit proces aan de gang te krijgen en te houden is yoga is een simpele oplossing.

25. Stevigere botten

Hoe ouder we worden, hoe kwetsbaarder onze botten. Met voldoende calcium, vitamine D èn een dagelijkse portie yoga houd je ze sterk en vitaal voor op je oude dag. Zijn je botten al aan de zwakke kant? Begin dan met een lichte yogaroutine om ze weer te verstevigen. Loop hierbij niet te hard van stapel, maar bouw het langzaam voor jezelf op!

26. Een ideale symptoombestrijder

Omdat yoga zo ontzettend laagdrempelig is en kan bestaan uit slechts een paar ademhalingsoefeningen is het voor iedereen geschikt. Hoe ziek, zwak of misselijk je ook bent, yoga kan je helpen bij het bestrijden van symptomen en verlichten van klachten of bijeffecten van bepaalde behandelingen.

27. Kalmte

Elk begin is moeilijk en als je met iets nieuws begint zul je moeten oefenen. Dit kan tot frustratie leiden. Yoga kun je zo gemakkelijk of zo moeilijk maken als je zelf wilt. Het belangrijkste is dat je het doet op een manier die jij het makkelijkst volhoudt. Alleen dan kan yoga echt alle voordelen bieden die het in zich heeft.

Maak je niet druk om wat je allemaal (nog) niet kan, zoek een goede coach als je denkt dat je die nodig hebt. Mettertijd zal het eenvoudiger gaan en zul je merken hoe rustgevend yoga kan zijn voor lichaam en geest.

Comment Section

0 reacties op “De 27 voordelen van yoga!

Plaats een reactie


*