Page content

article content

Help, ik heb een proefles!

Eindelijk heb je besloten mee te doen met een proefles, -week of misschien zelfs proefmaand bij een sportclub. Dat maakt je nu al een heldin! De eerste stap is gezet: het belletje is gepleegd en de afspraak staat. Nu is het zaak om door te zetten en daadwerkelijk te gaan, zonder op het laatste moment de boel af te blazen onder het mom van ‘geen tijd’ of iets dergelijks. Een goede voorbereiding is het halve werk, dus hoe zorg jij dat je allereerste proefles een succes wordt?

Dit zijn de drie belangrijkste dingen waar je aan moet denken voordat je naar een proefles gaat:

Kleding moet comfortabel zijn

SportkledingDe afgelopen week had ik Desiree aan de telefoon. Ze had alweer een paar jaar niet gesport en ze vond het hoog tijd om de draad weer op te pakken. Omdat het alweer een tijd geleden was zaten de zenuwen er een beetje in. Een van de eerste vragen die ze mij stelde was: “wat moet ik aantrekken?” Het is een vraag die ik regelmatig krijg van vrouwen die voor het eerst of weer sinds lange tijd komen sporten. Mijn antwoord erop is altijd: kies sportkleding die comfortabel zit en waarin je je op je gemak voelt. En nee, je hoeft geen gloednieuwe outfit te kopen voor een enkele proefles. Stel dat je na afloop besluit om niet door te gaan, zonde van het geld! Dus als je nog een joggingbroek, legging, of wat dan ook in de kast hebt liggen waar jij je onwijs prettig in voelt, trek die dan vooral aan.

Informeer jezelf, ontspan en eet goed.

Zoek het adres op waar je naartoe moet en hoe je daar het beste kan komen. Niets is vervelender dan dat je je vlak voor de les realiseert dat je eigenlijk geen idee hebt waar je moet zijn. Of dat bij aankomst blijkt dat je het verkeerde adres hebt, aangezien sommige sportscholen meerdere locaties hebben. Dus zorg ervoor dat je alle informatie ruim van tevoren hebt.

Verder mag je je tijdens de proefles volledig laten verrassen wat de precieze inhoud betreft. Je hoeft thuis geen oefeningen uit je hoofd te leren en alvast uit te proberen (tenzij je dat echt wilt, natuurlijk).

Een proefles is een nieuw begin, dus leg de lat niet te hoog voor jezelf.

veel etenTevens is het aan te raden om voor het sporten geen zware maaltijden te eten. Recentelijk had ik een dame in de les die een heerlijk bord chili con carne op had. Het smaakte geweldig, maar het sporten vlak erna was toch een stuk minder prettig. Je kunt gerust iets eten voordat je naar de les gaat, maar hou het klein en licht verteerbaar.

Neem de juiste accessoires mee

Uiteraard is het aan te raden om een goed humeur en misschien ook een dosis gezonde spanning mee te nemen. Maar zorg vooral voor een open houding. Accepteer dat je niet weet wat er precies gaat gebeuren en dat je naar een proefles gaat om dingen te leren.

Verder is het prettig om een flesje water mee te nemen. Bijna alle sportlocaties hebben waterkranen (tenzij je meedoet aan bijvoorbeeld een buiten bootcamp), maar ga daar nooit zomaar van uit. Stel dat er geen kranen zijn of de waterleiding net stuk is, dan heb je altijd een backup in je tas.

handdoekVergeet vooral je handdoek niet, zodat je je zweet op een veilige en hygiƫnische manier kunt afvegen. Ook prettig voor je medesporters.

Tot slot: het belangrijkste van een proefles is het feit dat je er bent!

Zoals ik al zei: leg de lat niet te hoog voor jezelf en doe wat je kan. Wees niet bang om aan te geven als iets niet lukt, of dat je iets meer uitleg nodig hebt om een oefening goed uit te voeren. Trainers vinden het geen enkel probleem om extra vragen te beantwoorden, het hoort bij hun vak.

Nu kun je met een gerust hart naar je eerste proefles, wetend dat het een positieve ervaring gaat worden! Ga gewoon lekker je eigen gang, zet je telefoon uit (of nog beter: laat ‘em thuis) en neem even helemaal de tijd voor jezelf.

Comment Section

0 reacties op “Help, ik heb een proefles!

Plaats een reactie


*