arrow_drop_up arrow_drop_down
14 juni 2020 

Is mindful hardlopen wat voor jou?

Ga je regelmatig een stukje hardlopen of wil je er mee starten,dan moet je zeker eens mindful hardlopen proberen. Beschouw het gerust als next level joggen. Niet alleen train je op deze manier jouw  lichaam, je geest komt ook tot rust.

Wat is mindful hardlopen?

Laten we beginnen met mindful te duiden. Het is je gedachten tijdens het hardlopen in het heden houden. Niet afdwalen naar het verleden of de toekomst. Bij mindful running gaat het er om om te focussen op je lichaam, ademhaling, de loopbeweging en eventueel je spieren. Het is een kunst om je tijdens het hardlopen niet te laten afleiden, naar je hartslagmeter te turen of naar muziek te luisteren. Alle afleiding kun je beter bannen, of zet een muziekje op met mindful aanwijzingen.

Hoe ga je met mindful running aan de slag?

Een stukje mindful gaan lopen klinkt best eenvoudig.. Het belangrijkste? Voordat je begint met lopen tot rust komen. Als je hypernerveus of opgefokt vertrekt, is mindful hardlopen een stuk lastiger.

Je start met een  aantal ademhalingsoefeningen om rustig te worden.  Check hier een aantal ademhalingsoefeningen die jij kunt gebruiken voor jouw warming up. Een tiental minuten tot rust komen is in principe voldoende om met een rustig gevoel jouw loopsessie te starten. Een andere must is alle afleiding tijdens mindful running te bannen. Laat die smartwatch thuis, geen muziek in je oren en leg de lat niet te hoog. Je luistert enkel naar jouw lichaam. Dit hoeft niet te betekenen dat je de hele afstand die je aflegt mindful loopt, een klein stukje of enkele minuten is voldoende. Zeker in de beginfase. Twee vragen die jij kunt gebruiken tijdens het mindful runnen: hoe gaat mijn ademhaling en waar kijk ik naar.

Probeer jouw ademhaling niet te veranderen, maar wees je bewust van jouw ademhaling. Wist je dat een neusademhaling het meest ontspannend werkt? En wees je bewust van wat je om je heen ziet. Niet je blik op onhandig, maar neem waar wat je echt ziet.

Wat zijn de voordelen van mindful running?

Mindful running is populair geworden omdat er heel wat voordelen aan verbonden zijn. De stress glijdt van je af, je loopt ‘in the zone’ en je gedachten zijn in het hier en nu. Mindful runnen kan bevrijdend werken. Even weg van alle drukte en stress en je werkt nog aan je fysiek ook. Ook wanneer je kampt met stressklachten of depressieve gevoelens kan mindful running een uitweg bieden. Je voelt je er minder neerslachtig door en heel wat mensen krijgen er een energieboost van.

Enkele tips als je de eerste keer mindful gaat hardlopen

  • Loop in de open lucht
    Je kan het ook op een loopband proberen, maar mindful hardlopen gaat makkelijker buiten.
  • Neem je omgeving in je op
    Zet je zintuigen op scherp. Voel je dat briesje, geniet je van het uitzicht? Geweldig!
  • Concentreer je op je voeten
    Hoe raken je voeten de grond en hoe zet je af? Focus eens op je voeten en probeer zwevend te lopen.
  • Voel de pijntjes
    Word je gewaar van pijntjes die de kop opsteken. Heb je teveel pijn ,stop dan even.

Klaar met hardlopen? Sta dan even stil bij jouw prestatie en ervaringen. Hoe voel je je? Focus vooral op je ademhaling. Trek voldoende tijd uit om te stretchen en weer helemaal tot rust te komen.

Zelf aan de slag met mindful hardlopen?

Het is je waarschijnlijk al duidelijk geworden, veel heb je niet nodig om een stukje mindful te gaan lopen. En toch is het niet voor iedereen even makkelijk. Ben je zelf niet krachtig genoeg om je op je lichaam te focussen, dan kan het programma RelaxRun helpen. Als ervaren coach en ervaren sporttrainer help ik je met plezier.

Check hier de mogelijkheden van MindfulRunning.

Over de schrijver
Lizet Bakker is de oprichter en eerste trainer van MoveMakers, en heeft passie om zoveel mogelijk vrouwen in beweging te brengen! Sporten is het perfecte middel om fysieke, mentaal en emotioneel in balans te blijven.
Reactie plaatsen