arrow_drop_up arrow_drop_down
Meer energie nodig!? Super simpele tip.
21 oktober 2019 

Meer energie nodig!? Super simpele tip.

De zomer is voorbij, de winter is in aantocht en we zitten in een tweede golf van de voortdurende coronacrisis. Dat betekent dus donkere, koude dagen met voor velen abnormaal stressvolle omstandigheden.

Daarom is het juist nu extra belangrijk om fit te blijven en je immuunsysteem een flinke boost te geven. Dat is de beste manier om ervoor te zorgen dat jij niet ziek wordt en er kunt zijn voor je geliefden.

Mijn naam is Lizet Bakker. Als body & mind coach en personal trainer help ik al meer dan vijf jaar vrouwen aan een fitter en energieker leven. Ik heb daarvoor verschillende programma’s ontwikkeld, zoals Mindful Hardlopen, Een Wijs Lijf en veel 1 op 1 trajecten.

In dit artikel geef ik jou een simpele tip om te zorgen dat je fit en gezond blijft, die je meteen kunt toepassen.

Hoe zorg je voor meer positieve energie in jouw dag?

Veel mensen zijn constant moe. Fysiek, maar ook mentaal. Het is niet de typische moeheid van een uurtje intensief sporten. Het is dat lome gevoel waar je mee wakker wordt en weer mee naar bed gaat. Zelfs een nacht goed doorslapen lijkt er niet tegen te helpen.

De moderne mens brengt het grootste deel van de dag binnen door. We zitten thuis op de bank, stappen in de auto naar de winkel, brengen urenlang door in kantoorruimtes. Over het algemeen komen we te weinig buiten.

Dit heeft allerlei negatieve effecten. We kunnen ons minder goed concentreren, onze creativiteit gaat achteruit en we zijn sneller geneigd ons over te geven aan negatieve gedachten. En dat is helemaal niet zo gek als je de oorzaak daarachter kent.

Door het vele binnen zijn hebben we een chronisch gebrek aan natuurlijk daglicht.

Als je te weinig daglicht krijgt, kun je op den duur te maken krijgen met allerlei gezondheidsproblemen. Je hebt bovendien meer stresshormonen in je lichaam, wat je humeur beïnvloedt en je meer ontvankelijk maakt voor depressieve gevoelens.

Ik zelf ben geen uitzondering. Als coach met een druk schema kan ik heel goed wat extra energie gebruiken. Daarnaast kamp ik al tweeënhalf jaar met een chronische darmontsteking, waardoor ik des te beter voor mezelf moet zorgen. Dagenlang met pijn op de bank liggen met een keur aan medicijnen is immers geen optie. Iets ogenschijnlijk kleins als daglicht is dus al ontzettend belangrijk .

Tot een paar jaar geleden, voordat ik aan mijn carrière als coach begon, deed ik zo’n beetje alles fout op het gebied van gezondheid en energie. Het werd zelfs zo erg dat ik tegen een burnout aanzat en een jaar uit de running was.

Door schade en schande wordt men wijs. Ik ging op onderzoek uit, zowel in de theorie als de praktijk. Uit die jaren aan onderzoek haal ik nu de beste resultaten, die ik gebruik om mensen als jij vooruit te helpen.

Hoe meer energie: hoe meer genieten

Voor mij geldt: hoe meer energie, hoe meer ik kan genieten. Van mezelf, het leven en de mensen om me heen. En voor hen is het zo ook gemakkelijker om van mij te genieten. Van meer energie word je een leuker mens!

Dus hier heb je een simpele, praktische tip voor een dagelijkse energieboost: trek je schoenen aan en ga 20 minuten buiten in het daglicht lopen.

De Rijksuniversiteit van Groningen heeft aangetoond dat als je 20 minuten buiten loopt, je kunt voorkomen dat je overmatig gestresst raakt, depressieve gevoelens ontwikkelt of slechter gaat slapen. Twintig minuutjes buiten zijn is een kleine moeite voor zoveel voordeel, nietwaar?

 Wie naar buiten gaat voelt zich fitter

Hoe vermoeider je je voelt, des te belangrijker het is om naar buiten gaan en dat rondje te lopen. Na afloop zul je merken dat je je meteen beter en energieker voelt. Zoek bij voorkeur een natuurrijke omgeving om, want wandelen in het groen biedt nog meer voordelen voor lichaam en geest!

Hoe langer je jezelf daglicht ontzegt, hoe ellendiger je je op den duur voelt. Maak er dus een routine van. Ik ga bijvoorbeeld elke ochtend of middag een blokje om. Het is een goede manier om even pauze te houden, het hoofd leeg te maken en energie op te doen voor de rest van de dag.

Je kunt het buiten lopen optimaliseren door te gaan joggen, of hardlopen. Als je er een (lichte) sportsessie van maakt, doe je lichaam immers dubbel zoveel plezier.

Meer energie nodig? Klik hier voor Mindful Hardlopen!

Waar wacht je nog op? Stap vandaag nog de deur uit en geniet van dat daglicht! Maar voordat je je schoenen aantrekt, tot slot nog een korte vraag:
hoeveel minuten per dag loop jij momenteel al buiten? Laat het hieronder achter in een reactie!

Over de schrijver
Lizet Bakker is de oprichter en eerste trainer van MoveMakers, en heeft passie om zoveel mogelijk vrouwen in beweging te brengen! Sporten is het perfecte middel om fysieke, mentaal en emotioneel in balans te blijven.
Rosanne
Door

Rosanne

op 25 October 2020

Schoenen aan, naar buiten, here we go! :-)

Lizet
Door

Lizet

op 25 October 2020

Goed bezig Rosanne!

Reactie plaatsen