Page content

article content

Personal trainingssessie

‘Bam! Gisteravond supertoffe personal training kickbokssessie gehad By Lizet!’ Dit bericht liet Marlies Bosch achter op de Facebookpagina nadat ze vorige week een uur personal training van mij ontving. Het was buiten heerlijk weer en het was genieten tijdens het geven van deze les.

Marlies had meegedaan aan de actie Wil je mij helpen? Aan de rest van enthousiaste deelnemers: super, dank jullie wel! Binnenkort organiseer ik een nieuwe actie, omdat het echt een feestje was om iemand op een dergelijke manier eenmalig te mogen trainen. Maar vooral vind ik het tof om jouw antwoorden te horen, jouw verlangens, of obstakels waar je tegenaan loopt. Zo kan ik mijn aanbod nòg beter op jou aanpassen!

Maar nu even over sporten en personal training!

Personal training schoppenJe bent natuurlijk van harte welkom om ook By Lizet in Schiedam, Vlaardingen of Rotterdam te komen trainen. Mocht je echter niet bij mij in de buurt wonen, of sporten niet kunnen betalen dan kun je natuurlijk altijd zelf aan de slag gaan. Geef jezelf een personal training, het is superleuk om te doen! Motiveer jezelf. Daag jezelf uit. En wees je eigen coach! Jij bent belangrijk en  verdient het om je fit van binnen en buiten te voelen. Op het internet kun je verschillende programma’s volgen om in je eentje te trainen, maar ook voor je telefoon zijn er talloze apps te vinden om fit te worden en/of te blijven.

Voordat je zomaar een YouTube filmpje instart en fanatiek aan de slag gaat is het belangrijk om een goede warming up en cooling down te doen. Zowel de warming up als de cooling down kunnen helpen voorkomen dat je te kampen krijgt met blessures.

Een warming up heeft meerdere voordelen:

  • de bloedsomloop wordt ermee gestimuleerd, waardoor je spieren en gewrichten worden versoepeld en opgewarmd voor het echte werk. Als je koud en stijf aan een workout begint kan je lichaam een te grote schok krijgen.
  • Je versnelt je stofwisseling. Hierdoor kunnen je spieren snel beschikken over de nodige zuurstof en energie. Ook zorgt het voor een betere afvoer van afvalstoffen en vermindert het spierpijn. 
  • Je zenuwen worden op scherp gezet waardoor je beschikt over een beter reactievermogen tijdens je workout.
  • Een warming up helpt om jezelf niet alleen fysiek maar ook mentaal voor te bereiden op de krachtsinspanning die gaat komen.

Sla dus de warming up nooit over als je meedoet aan een trainingsvideo op YouTube of een workout via een app. Het zou zonde zijn als je in de eerste dagen of weken al een stap terug moet doen vanwege een onnodige blessure!

En waarom is een cooling down zo belangrijk?

  • Het brengt je hartslag terug tot een normaal tempo, waardoor hartritmestoornissen voorkomen kunnen worden.personal training buiten
  • De bloedsomloop komt na een workout weer tot rust. Via een cooling down kun je dit proces geleidelijk laten verlopen; ineens stoppen met een intensieve workout kan duizeligheid tot gevolg hebben.
  • Je blijft de afvoer van afvalstoffen bevorderen, zodat je veel minder last van spierpijn en -stijfheid zult hebben na de training.

Het maakt niet uit welke sport je beoefent, een warming up en cooling down blijven belangrijk.

Wat is de leukste oefening die jij kent voor een warming up of cooling down?

Comment Section

0 reacties op “Personal trainingssessie

Plaats een reactie


*