Page content

article content

Sport en meditatie: twee uitersten.. of niet?

Wie regelmatig sport boekt resultaten! Wie regelmatig mediteert boekt resultaten! Jij weet vast allang dat sporten goed is voor het menselijk lichaam. Je hebt vast ook gehoord over de vele voordelen van meditatie. Sport en meditatie zijn veelgebruikte methoden om fit en veerkrachtig door het leven te gaan. Qua aanpak zijn sport en meditatie elkaars tegenpolen. Maar wat als we de twee toch combineren in een routine van een uur? Welke resultaten gaat dat opleveren? 

Ik laat je in dit artikel kennismaken met de combinatie van sporten en mediteren in een uur. Er zitten namelijk veel voordelen aan, waar jij in jouw eigen leven ongetwijfeld wat aan hebt!

sport en meditatieSport en meditatie vullen elkaar mooi aan. Het lichaam heeft rust en actie nodig. De geest heeft rust en actie nodig. In het dagelijks leven is de balans vaak ver te zoeken. In ons hoofd zijn we constant bezig, terwijl ons lijf veel minder aandacht krijgt. Het is belangrijk om deze balans te herstellen en te behouden. Je wilt immers dat je lijf ook regelmatig in actie komt en mentaal wil je ook kunnen uitrusten en bijtanken. Gelukkig is dit heel goed mogelijk.

Uiteraard is de nachtrust de periode bij uitstek waarin de geest helemaal tot rust kan komen. Maar door alle moderne hectiek en lange dagen is een paar uur slaap niet voor iedereen genoeg. Voor die mensen is meditatie sterk aan te raden als extra mentaal rustmoment.

1. Wat is meditatie?

meditatieMeditatie is het trainen van de aandacht. Het gaat niet om het totaal uitschakelen van gedachten en emoties, maar om deze te observeren zonder er direct over te oordelen. Meditatie is een staat van bij jezelf en in het heden blijven.

Er zijn uiteraard diverse methoden van mediteren, bijvoorbeeld het focussen op de ademhaling. Je hebt ook geleide meditatie, waarbij het voorstellingsvermogen wordt ingeschakeld. Ook zijn er meer ‘actievere’ varianten zoals bewegingsmeditatie. Eigenlijk kun je het niet gek genoeg maken qua meditatietechnieken.

Bij alle vormen van meditatie draait het om het naar binnen richten van aandacht, het dicht bij jezelf blijven en niet te oordelen over wat er in je leeft.

2. Wat zijn de voordelen van meditatie?

Nu wordt het pas echt interessant voor ons. Want wat zijn nou eigenlijk de concrete voordelen van al die verschillende vormen van meditatie? Wat kan het voor jou betekenen in praktische zin?

  • Betere focus en concentratie.

focus en concentratieNiet alleen tijdens het mediteren heb je een betere focus, maar ook gedurende de rest van de dag. Meditatie versterkt de zogenaamde alfagolven in de hersenen die ervoor zorgen dat je informatie beter kunt verwerken en onthouden. Een belangrijk punt om je bewust van te zijn:

“Concentratie is een spier die getraind kan worden!”

Er is een onderzoek gedaan met studenten die zes minuten mediteerden voor een examen. En wat bleek? De resultaten van de mediterende studenten waren aanzienlijk beter dan van diegenen die het examen hadden afgelegd zonder te mediteren.

  • Minder angst

Ook kan mediteren zorgen voor minder angst.

  • Minder stress

In een onderzoek naar omgang met stress werd er gewerkt met een groep managers en leidinggevenden. De proefpersonen werden verdeeld in drie groepen: één groep mediteerde, één groep kreeg relaxmassages en één groep deed niets. Na acht weken werd hun stressniveau gemeten en de mediterende groep kwam als beste uit de bus! Zoals Eric Harrison in zijn boek Meditatie en Gezondheid schrijft:

“Meditatie zorgt voor het versnellen van de ontspanningsrespons en afname van de stresshormonen”.

  • Emoties in balans

emoties in balansDoor te mediteren kun je een sterkere emotionele balans creëren in je leven. In 2012 is hier onderzoek naar gedaan door middel van een 8-weekse meditatietraining. Het gedeelte van de hersenen dat emoties reguleert staat niet meer de hele tijd ‘aan’. Dit betekent uiteraard niet dat je helemaal geen emoties meer hebt, maar dat ze minder heftig  zijn.

  • Minder eenzaamheid

De Universiteit van Californië (UCLA)  heeft onderzoek gedaan bij volwassenen tussen de 40 en 85 jaar. Twee groepen werden geobserveerd; de ene groep deed een bewustheidstraining en de andere deed niets bijzonders. Het bleek dat de groep die had gemediteerd veel minder last had van eenzaamheidgevoelens dan de andere.

  • Minder huisartsbezoeken

Mark Williams schreef samen met Danny Penman het boek Mindfulness waarin diverse onderzoeken worden aangehaald die hebben aangetoond dat mensen die regelmatig mediteren minder de huisarts bezoeken en ook minder tijd doorbrengen in het ziekenhuis.

Mediteren is dus een supertoffe manier om je gezondheid een boost te geven, je emoties te reguleren, stress te verlagen en je concentratie te verbeteren. Zowel privé als zakelijk kun je er dus heel veel baat bij hebben.

3. Wat is sport? En wat zijn de voordelen?

sportEen eenduidige definitie van sport is lastig te geven. Er zijn immers zoveel verschillende vormen. De algemene consensus is dat sport een fysieke activiteit is. Daarbij maakt het niet uit of er individueel gesport wordt, of in teamverband. Laten we hier om het simpel te houden de Dikke van Dale volgen: ‘alle lichamelijke oefeningen en ontspanning waarbij vaardigheid, kracht en inzicht vereist worden’. De voordelen van sport:

  • Verhoogde productiviteit

Door te sporten ontsnap je even aan werk, problemen thuis en andere kopzorgen en blijf je toch bezig. Zo kun je op een actieve manier bijtanken en ben je na afloop weer in staat om de rest van de dag aan te pakken.

  • Minder vermoeidheid

Dit is voor veel mensen een vervelende paradox, want juist als je geen energie hebt wil je helemaal niet sporten. Maar toch is het een feit dat sporten dat je minder moe maakt. Uit onderzoek blijkt dat chronisch vermoeide mensen die drie keer per week 20 minuten op een crosstrainer staan zich op termijn veel energieker voelen. Het is dus een kwestie van jezelf over die drempel heen zetten. Niet nadenken, maar gewoon doen!

  • Minder kans op depressie

Beweging heeft een positieve invloed op mentale instabiliteit als depressie en stemmingswisselingen. Een bezoekje aan de sportschool heeft eenzelfde soort effect in de hersenen als het slikken van antidepressiva. Lichaamsbeweging zorgt ervoor dat het lichaam efficiënter om kan gaan met stress en angst.

  • Een gezond hart

gezond hartSporten zorgt ervoor dat hart en bloedvaten gezond blijven. Het hart is ook een spier en wordt flink getraind bij fysieke inspanning. Doordat het bloed goed wordt rondgepompt raken aders minder snel verstopt en blijft de bloeddruk op een gezond niveau.

  • Minder stress

Ook geeft sporten een aantal extra fysieke voordelen: minder risico op overgewicht; minder stijve spieren; sterkere botten; betere spijsvertering en een gezondere huid.

Buiten sporten is ook heel goed voor de gezondheid. Een onderzoek gepubliceerd in Environmental Science and Technology suggereert dat sporten in de buitenlucht meer energie geeft dan binnen sporten. Na een wandeling van een half uur buiten in een park ervoer 71% van de onderzochte deelnemers minder stress. Dit stond in schril contrast met de mensen die dezelfde wandeling binnen  maakten: hun stressniveau was 72% hoger.

Om een lang verhaal kort te maken: gun jezelf een fit en vitaal lichaam. Wees zuinig op jezelf, er is maar één exemplaar van jou!

Er zitten zoals hierboven beschreven veel voordelen aan sport en meditatie als individuele activiteiten. Nu gaan we kijken wat het oplevert als we deze twee gaan combineren.

4. Onderzoek naar sport en meditatie in een uur

minder depressiefIk kan alvast verklappen dat de ‘wetenschap’ heeft aangetoond dat gevoelens van depressie met meer dan 40 procent kunnen dalen als sport en meditatie worden gecombineerd in een routine van een uur. Het toffe aan sport en meditatie is dat je beide activiteiten gemakkelijk zelf thuis kunt doen en dat het helemaal geen geld hoeft te kosten.

Voor deze studie werd het eerste half uur gemediteerd, waarbij in de laatste 10 minuten een loopmeditatie werd gedaan. Vervolgens mochten de deelnemers in het tweede half uur heerlijk sporten. De testgroep bestond uit mensen met en zonder depressie. Beide partijen gaven aan dat zij na de training in een betere stemming verkeerden en minder angstgevoelens hadden.

De onderzoekers vonden het opmerkelijk dat de combinatie sport-meditatie ervoor lijkt te zorgen dat ook het piekeren over het verleden enorm afneemt. Er zijn niet alleen veel voordelen waar te nemen, deze versterken elkaar onderling ook. Het tegelijk aandacht schenken aan lichaam en geest in een enkele routine lijkt dus effectiever dan het behandelen van de twee afzonderlijk.

De conclusie die de wetenschappers trokken was dat de combinatie van meditatie en fysieke oefeningen vermoedelijk zo effectief is omdat het zowel het autonome als het centrale zenuwstelsel ingrijpend beïnvloedt.

5. Extra voordelen van meditatie ná het sporten

Het is uiteraard ook mogelijk om na het sporten te mediteren. Laten we eens kijken welke voordelen dat kan hebben.

Geen stuiterend lijf

ontspanning na sportMisschien herken je het wel: je hebt net een uurtje gesport en daarna ben je zo hyperactief dat je de hele dag bijna letterlijk rond blijft stuiteren. Of je hebt ineens zoveel energie dat slapen niet meer lukt. Energie hebben is natuurlijk goed, maar een teveel kan sterk in je nadeel werken. Wellicht dat je lichaam in zulke gevallen een beetje teveel cortisol heeft aangemaakt, wat stressgevoelens kan veroorzaken.

Het lichaam herkent niet altijd het verschil tussen cortisol als gevolg van sport of van stress. Door middel van meditatie weten we dat de hoeveelheid cortisol weer daalt. Probeer het dus eens de volgende keer dat je teveel onrust in je lijf hebt.

Minder fysieke pijn

pijnEen moe lijf, misschien al wat pijnlijke spieren: het is niet ongewoon na een workout. En dat is niet altijd even prettig, zeker als je nog een hele dag door moet komen. Meditatie kan je helpen om meer controle te krijgen over je lichaam en jouw pijnbeleving. Dit kan dus inhouden dat je meteen na een intensieve workout waardoor je normaal pijn voelt een meditatiesessie kunt invoegen, waardoor je veel relaxter naar huis gaat.

Effectiever en sneller herstel

Doordat je via meditatie de hoeveelheid cortisol omlaag kunt brengen en je pijnbeleving onder controle kunt brengen geef je je lichaam de kans om sneller en beter te herstellen na het sporten.

Dus wat ga jij nu doen? Vol aan de bak? Of gestrekt op de bank?

Ik kan je van harte aanbevelen om alle mogelijke manieren om te bewegen en te mediteren uit te proberen.

Neem de fiets in plaats van de auto, neem de trap in plaats van de lift. Ruil een paar minuten Netflix per dag in voor een meditatiesessie.

Of nog beter: mediteer terwijl je naar kantoor fietst. Of pak na je workout in de sportschool een meditatiemomentje in de sauna.

In de komende maanden wil ik in het kader van de meditatie-sport combinatie met MoveMakers zelf gaan onderzoeken wat het meest effectief, gezond en vitaal is voor jou. Dat betekent trainingen waarin ik sport en meditatie ga combineren. Woon je in de buurt van Rotterdam en Schiedam en zin in een uur sport en meditatie? Stuur een berichtje of laat een reactie achter.

Bronnen
https://www.balancedmind.nl/algemeen/achtergrond/hersenen-uitgelegd-in-hersengolven
https://jessevandervelde.com/18-voordelen-van-meditatie-voor-je-gezondheid-volgens-de-wetenschap
https://www.sciencedaily.com/releases/2003/02/030204074125.htm
https://blog.ted.com/4-scientific-studies-on-how-meditation-can-affect-your-heart-brain-and-creativit
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnhum.2012.00292/full
https://www.nature.com/articles/tp2015225
http://www.jneurosci.org/content/35/46/15307https://yurielkaim.com/post-workout-meditation/

Comment Section

0 reacties op “Sport en meditatie: twee uitersten.. of niet?

Plaats een reactie


*