Page content

article content

Sporten in hartje Schiedam

Elke omgeving is geschikt om te sporten! In de serie Sporten in de Buitenlucht heb ik je de afgelopen zomermaanden meegenomen naar prachtige locaties in Schiedam en Vlaardingen.  Als eerste gingen we sporten bij de Ringvaart: gewoon midden in een woonwijk. Vervolgens ben ik naar speelpolder het WIJland gegaan waar je heerlijk kunt trainen op natuurlijke speeltoestellen. En de laatste keer heb ik je kennis laten maken met het Sterrebos en daar een aantal favoriete workouts gedemonstreerd.

Tot slot mag in deze serie de binnenstad van Schiedam niet ontbreken. In het zomerse weer heb ik opnieuw het prachtige (en sportieve) centrum van Schiedam ontdekt. Bij deze wil ik jou inspireren om te blijven bewegen. Het hoeft niet moeilijk te zijn: er zijn altijd materialen bij jou in de buurt die je kunt gebruiken. Bewegen in de buitenlucht is gezond. Blijf vooral dus niet de hele dag binnen zitten!

Sporten in Schiedam

Warming up / cooling down: rekken en strekken

Rekken en Strekken Schiedam Langzaam warmlopen kan perfect langs het water en de pakhuispanden: een rustgevende omgeving om de dag mee te beginnen of mee te eindigen. Op de vele rekken die je tegenkomt kun je je benen even stretchen. Ook de verhoging van het bruggetje leent zich uitstekend voor bijvoorbeeld het rekken van je kuitspieren.

Sprintjes op het bruggetje

In het centrum van de stad vind je veel bruggetjes waar je kleine sprintjes op kunt trekken. Een klein stukje omhoog en weer naar beneden, dit kleine beetje weerstand is ideaal voor de beenspieren. Om jezelf nog meer uit te dagen kun je met hoge knieën de brug op en af. Zeker weten dat je werkt aan een goede conditie.

Bovenbeenspieren trainen: walking lunge

Walking Lunge in steeg SchiedamIn een van de mooie stegen aan de Hoogstraat kun je ongestoord walking lunges doen. Je traint je bilspieren en hamstrings extra goed, want de stenen in de steeg liggen ietwat ongelijk en het geheel loopt naar beneden af. Je stabilisatiespieren worden dus ook aangepakt!
Zo doe je de walking lunge:
– Neem een grote stap naar voren
– Laat je achterste knie naar de grond zakken; je voorste knie is ook gebogen
– Stap vervolgens met je achterste been naar voren
– Laat je weer zakken en herhaal.

Muurzitten

Dit is een oefening die je echt overal kunt doen. Tegen de kerk, een winkelpand, zelfs een boom. Het is een makkelijke oefening waarmee je uiteraard je bovenbeenspieren traint, maar ook je onderrug en buikspieren. Muurzitten moet je dus zeker opnemen in je trainingsrondje door de stad. De oefening gaat als volgt:
–  Zet je voeten op ongeveer heupwijdte uit elkaar, je tenen naar voren.
–  Ga in een hoek van 90 graden tegen de muur zitten.
– Span je buikspieren aan en blijf je onderrug tegen de muur aandrukken.

Kuitspieren trainen: standing calf raise

Standing Calf raiseOf je nu het trappetje van het stadhuis neemt of een trappetje aan een pand van de Hoogstraat: een trap is ideaal om je kuitspieren te trainen. Zo kun je deze oefening het beste uitvoeren:
– Ga kaarsrecht op de trap staan
– Balanceer met je tenen op de trap
– Strek je voeten door op je tenen te gaan staan, laat je weer zakken en herhaal. Hou je knieën recht.

Dit was alweer het laatste artikel in de reeks Sporten in de Buitenlucht. Met veel plezier heb ik de afgelopen maanden nieuwe (sportieve) plekken van Schiedam ontdekt. Ik wens je veel plezier toe op je eigen fitnessreis in de buitenlucht. En wie weet kom ik je een keer tegen in het park, het stadscentrum of gewoon ergens op straat tijdens het hardlopen!

Wil je nog meer ideeën om buiten te sporten lees ook:

– Lekkere conditietraining in Schiedam

– Sporten in de speelpolder het Wijland

– Schiedam en Vlaardingen; prachtige sportscholen in de Buitenlucht

Waar sport jij het liefst? In de sportschool, lekker buiten of voor de buis? Laat van je horen!

Comment Section

0 reacties op “Sporten in hartje Schiedam

Plaats een reactie


*