Page content

article content

Traplopen of de lift?

Bezweet en compleet buiten adem bereik je de verdieping waar je werkt, een afspraak hebt of op visite gaat. Je kunt niet meer normaal praten, je hart gaat als een dolle tekeer; het liefst plof je gewoon languit neer op de grond. Traplopen, waarom zou je jezelf zoiets aandoen? Een niet geheel onlogische vraag, maar ik wil je hierbij vooral stimuleren om vaker de trap te nemen.

De keuze tussen de lift of de trap is vaak makkelijk en dus snel gemaakt. We wachten ongeveer 30 seconden tot een minuut op de lift. Vervolgens doen we drie stappen vooruit, drukken op de knop en hopla: we worden moeiteloos afgezet op de verdieping waar we moeten zijn. De trap wordt vaak gezien als een noodzakelijk kwaad, alleen te gebruiken als het echt niet anders kan. En dat is zonde.

liftWant wist je dat je met een half uurtje traplopen per dag rond de 300 CALORIEËN kunt verbranden? Dat is een heel broodje hamburger met ui! Woon of werk je op een hoge verdieping, zorg dan dat je deze kans grijpt. Bijna elke minuut dat jij op een trap loopt verbrandt je ongeveer 10 calorieën. Je kunt dit berekenen door je lichaamsgewicht met 0,13 te vermenigvuldigen. De uitkomst staat gelijk aan het precieze aantal calorieën per minuut.

Traplopen is tevens een ideale oefening om je beenspieren te verstevigen en zorgt voor een betere zuurstofopname. Zo kun je dus heel makkelijk tussendoor aan je kracht en conditie werken.

Helaas voor mij kom ik niet veel ‘noodzakelijke’ trappen tegen. Ik woon in een appartementencomplex op de begane grond en voor mijn werk ben ik of buiten of binnen op de begane grond. Toch zorg ik ervoor dat ik een aantal keer per week de nodige verticale meters maak. Het bereiken van mijn plaatselijke Albert Heijn is vaste prik om wat extra calorieën te verbruiken. Er is dus altijd wel ergens een gelegenheid te vinden op de treetjes op en af te gaan!

trappenJe hebt vast wel eens in een openbare ruimte gemerkt dat mensen op de één of andere manier worden gestimuleerd om de trap te nemen. Voorbeelden hiervan zijn posters met aansporende teksten, een sticker met het aantal verbruikte calorieën op iedere trede en uitnodigende decoratie. Bedrijven kunnen er daarnaast voor kiezen om hun trappen toegankelijker te maken en de toegang tot de lift te beperken. Jij kunt op je werk ook je steentje bijdragen aan een gezonder traploopklimaat. Informeer eens naar de stimulerende middelen die je werkgever kan inzetten. Of betrek je collega’s bij een gezamelijk voornemen om de trap niet langer links te laten liggen!

In het UMC hebben ze in 2012 getest of het gebruik van kleine educatieve teksten daadwerkelijk helpt om medewerkers vaker de trap te laten nemen. Zo stond bijvoorbeeld bij de liftdeuren: “als je de trap neemt verbruik je 11x zoveel calorieën.” En wat bleek? Het aantal traplopers steeg hierdoor met 11 procent.

Wat houdt jou tegen om de trap te nemen? Is het gemakzucht? De inspanning? Of denk je dat je met de lift sneller bent en gun je jezelf geen tijd om de trap te nemen?

Comment Section

0 reacties op “Traplopen of de lift?

Plaats een reactie


*