Vanavond sporten? Of toch maar Netflixen?
31 januari 2018 

Vanavond sporten? Of toch maar Netflixen?

Heerlijk: een avondje lui op de bank. Voeten omhoog, Netflix aan. Honderden films en afleveringen van je favoriete series staan voor je klaar. En voor je het weet zijn er vier uur voorbij. Met een bak chips en een paar drankjes in je maag ga je naar bed. Het was een paar uurtjes ontspannen, maar echt lekker voel je je achteraf niet. Ach, het was tenminste even helemaal niks doen, nietwaar?

We voelen ons zelden veel beter na zo'n Netflix-marathon. Toch geven we er ons keer op keer aan over en verslinden we hele series in één keer. Waarom is het zo moeilijk om het bij maximaal twee afleveringen te laten? Dat komt omdat onze hersenen tijdens het kijken dopamine aanmaken. Het kijken van een heel seizoen of zelfs een hele serie voelt als het volbrengen van een taak. De hersenen belonen ons daarvoor met een dosis dopamine. En dat voelt heel fijn, voor even. Hierdoor worden we gestimuleerd om voor de TV te blijven zitten. Ons eigen brein maakt ons wijs dat we met die seizoensfinale echt iets bereikt hebben.

Wat is daar eigenlijk op tegen? Laten we eens kijken naar wat er met jouw lijf gebeurt na een avond Netflixen op de bank.

Je stofwisseling vertraagt

Zolang jij op de bank ligt doen je spieren uiteraard helemaal niets. Je hele lijf gaat in de ruststand, omdat er nauwelijks calorieën verbrand hoeven te worden. En wat gebeurt er als de stofwisseling of een lager pitje wordt gezet? Dan wordt je voeding langzamer verteerd. Dit kan erg vervelend zijn: je lichaam slaat die overbodige energie op en doet er langer over om het avondeten en de snacks te verteren. Wat ons brengt bij het volgende punt:

Slapeloosheid

De slaapkwaliteit kan achteruit gaan als het lichaam gedwongen is om veel voedsel te verteren, in plaats van de gelegenheid te krijgen om volledig te ontspannen en te herstellen. Bovendien wijst onderzoek uit dat het lang kijken naar een intensieve lichtbron als een scherm de slaap ernstig kan verstoren. Wie minder dan zes uur slaapt loopt een groter risico op beroertes, zwaarlijfigheid, haartaandoeningen en diabetes.

Invloed op je psyche

Het kijken naar veel televisie heeft daadwerkelijk invloed op je emoties. Kijk je bijvoorbeeld veel komedische films en series dan kan dat stressverminderend werken. Maar kijk je bijvoorbeeld voornamelijk horror of drama's dan kan dat angstgevoelens en depressiviteit versterken.

Het is niet moeilijk om te zien dat televisie kijken veel kenmerken heeft van een verslaving. De makers van jouw series weten dit en stoppen hun afleveringen dan ook vol met cliffhangers, zodat je niet wilt ophouden met kijken. Onbewust verlang je immers constant naar die nieuwe dosis dopamine.

Net als bij elke andere ‘verslaving;  is het aan jou de keus doorgaan, stoppen of bewustere keuzes maken.  Een strategie is om 's avonds laat televisie kijken te vermijden. Op deze manier is een goede nachtrust een stuk veiliger gesteld. Vervolgens kun je steeds een stapje verder gaan. Leg jezelf een maximum aantal afleveringen per keer op. Kies dit weekend iets actiefs, of speel een potje yathzee. Je hoeft Netflix niet helemaal in de ban te doen. Maar geniet met mate.

Over de schrijver
Lizet Bakker is de oprichter en eerste trainer van MoveMakers, en heeft passie om zoveel mogelijk vrouwen in beweging te brengen! Sporten is het perfecte middel om fysieke, mentaal en emotioneel in balans te blijven.
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down