Page content

article content

Wat is mindful running?

Fan van hardlopen? Ga je geregeld een pittig stukje rennen? Mooi, maar mindful running is toch net even wat anders. Wat dan juist? Wel, ik vertel het je graag in dit blogbericht.

Even je hoofd helemaal leegmaken

 Je leest het wel meer, hardlopen maakt je hoofd leeg. Simpelweg focussen op het lopen zelf is vaak al genoeg om de gedachtestroom in je hoofd te doen ophouden. Mindful running is hier natuurlijk op gebaseerd, maar gaat nog net een stapje verder. Het blijft natuurlijk een containerbegrip en mindful hardlopen betekent voor iedereen wat anders, maar kort door de bocht kun je stellen dat je geestelijk verbonden bent met je beweging en je je niet laat afleiden. Dus geen oortjes, geen hoofdtelefoon of andere mensen die een eindje mee rennen, maar pure focus. Je richt je aandacht volledig op je lichaam en laat al de rest los. Je kunt uiteraard wel je gedachten laten afdwalen naar het verleden of pijntjes, waardoor je een diepere verbinding met jezelf maakt. Je trekt je eigenlijk helemaal even terug uit de maatschappij en gaat een 1-op-1 communicatie aan met je eigen lichaam.

Werkt mindful hardlopen?

Wees maar zeker en dat is ondertussen wetenschappelijk bewezen! Door heel wat hardlopers wordt het dan ook als uiterst positief ervaren. Uit een studie uit 2016 blijkt dat depressieve klachten er met 40 procent door kunnen verminderen. Van efficiëntie gesproken! Het is dan ook logisch dat heel wat sportmerken deze beweging omarmen en zich specifiek richten op mindful runners.

Is mindful hetzelfde als mediteren?

De twee begrippen worden soms door elkaar gehusseld, maar hetzelfde zijn ze niet. Tijdens het mediteren haal je je geestelijk uit het dagelijkse leven. Het kan wel een setting zijn als vertrekbasis om mindful te lopen. Je gaat tijdens het lopen wel met je gedachten/lichaam aan de slag en laat ze in principe niet los zoals bij meditatie.

Hoe ga je praktisch aan de slag met mindful hardlopen?

Mindful lopen mag dan wel eenvoudig klinken en je hebt er ook geen bijzondere technieken voor nodig, maar echt makkelijk is het niet. Aanwezig blijven is immers moeilijk, want je gedachten drijven snel alle kanten uit. Toch zijn er bepaalde trucjes die je kunnen helpen om de focus te houden.

Voor je begint te lopen haal je je lichaam uit de stresstoestand en doe je enkele ademhalingsoefeningen. Neem een gemakkelijke houding aan en concentreer je op je adem vanuit het middenrif. Blijf je richten op je ademhaling tot je het verschil voelt.

Het spreekt voor zich dat je elektronische apparatuur achterlaat. Concentreer je vervolgens tijdens het lopen ook op je ademhaling en houdt de blik zacht en breed, zonder je op een specifiek punt te focussen.

Kun je ondersteuning gebruiken bij mindful running?

MoveMakers is per mei 2020 gestart met de training RelaxRun; mindful hardlopen voor lichaam en geest!

Wil je op weg gezet worden met mindful running en kun je wel wat tips gebruiken? Dat is perfect mogelijk! Elke zondagochtend bied ik immers de mogelijkheid aan om vanop afstand aan mindful running te doen. En nee, daar hoef je helemaal geen getrainde loper voor te zijn. Ik wil jou immers niet beter laten lopen, ik wil je mentaal sterker maken en zorgen dat je in een andere mindset terecht komt.

 Via livestream begeleid ik je op je loop- of wandeltocht en zorg ik voor de nodige tips en ondersteuning. Reken op een uurtje trainen. Jij bepaalt het tempo en ik zorg mee voor het resultaat.

Meer weten over deze vorm van mindful running of eens een proefles meepikken? Geef me een seintje en we bespreken het!

 

Comment Section

0 reacties op “Wat is mindful running?

Plaats een reactie


*